Pengikut

Khamis, 5 Mei 2011

my fist novel

      





PERMATA BIRU



   1
                                                                           DUA PULUH TAHUN YANG LALU
       Hujan turun membasahi bumi. semua berada dalam kebasahan . Daniel dalam perjalanan ke villa flora  milik  dato noahara ghazali dan datin katy. Daniel memandu dalam keadaan yang tenang sambil mendengar alunan lagu dari Indonesia "kekasih gelapku" yang agak popular ketika itu. Dia melihat  dari dalam kereta, keadaan sekeliling  jalan yang basah, kereta  yang bersesak, serta manusia yang  bergerak berpusu-pusu pulang ke rumah masing-masing. Setelah seharian bekerja dan membutuhkan istirahat. Tiba-tiba sukmanya terasa seperti ada sesuatu yang buruk bakal terjadi tapi dia tidak dapat menekanya.

***********
            Setibanya dia di hadapan pintu pagar villa flora , pintu pagar villa tersebut terus terbuka dengan luas, seperti menyambut kedatanganya pintu pagar tersebut dihiasi dengan ukiran yang halus seni rekanya yang bermotif kan corak  bunga mawar yang sememangnya.. kegemaran datin katy. Kereta BMW yang dipandunya menyusup masuk terus ke hadapan pintu masuk utama villa flora .
            Daniel mematikan engine kereta ,  dan terus mendapatkan cermin pandang belakang, untuk merapikan  wajahnya yang sememangnya kacak dan jambu itu.. Daniel atau name pangilannya danie adalah pemandu peribadi kepada . Dato noah dan Datin katy ," sayang tolonglah percaya cakap abang, abang tak buat semua tu,"  dato noah cuba untuk memujuk datin katy. "Mane sayang dapat semua gossip nie.. nie mesti keje paparazzi yang tak sayang mulot .. bagi tahu kat sayang kan." dato noah cuba sedaya upaya tuk menafikan kesalahannya. "sudahlah abang I dah tak sangup nak hidup dengan lelaki yang bernafsu sonsang macam u lagi"  teriak datin katy kepada suaminya .. "sayang lima tahun kite hidup sebagai suami isteri. Anak pun dah dua . sayang masih tak percaya kat abang kew.." dato noah masih pertahankan dirinya.
           Padahal memang sudah terang-terangan dier mempunyai hubungan sonsang dengan pemandu peribadinya yang jambu itu. Tangisan dari kedua- anak mereka semakin galak . razif 5 tahun dan niki 4 tahun. Niki amat manja dengan bapanya.. manakala razif pula lebih rapat dengan datin katy. Mungkin kerana beza umurnya dengan adik nyer Cuma beberapa bulan. Daniel yang yang hanya mencuri dengar dari luar pintu .. memberanikan diri masuk kedalam rumah .. kononnya ingin menjadi hero untuk selamatkan keadaan . " ape yang kecoh2 ni dato ,datin malu la kat jiran-jiran sebelah rumah .. lagi pun dah  nak masuk waktu maghrib ni..  tenang. sudah" Daniel cuba menenangkan keadaan. " ha... nie pun anak ikan abang yang abang sayang sangat muah –muah .. dah datang.' Datin katy sempat  lagi bercanda dalam nada sinis." Aik.. saya pulok yang kene" .. Daniel dengan tidak berdosa membalas kata-kata  datin katy..
        " I tak kira I nak u cerai kan I sekarang jugak, I dah tak sangup nak dengar gossip-gossip hangat ala-ala lady gaga  gitoow kan" bentak datin katy yang sememangnya bermulut puaka itu.  Keadaan hujan diluar semakin lebat  . kilat sabung-menyabung macam pesta.dengan orchestra katak yang ala-ala konsert artis yang tak berape nak popular. " abang nak bukti kan , nie saya bagi foto-foto dari paparazzi .. hurm bukan main mesra lagikan.." sindir datin katy sambil menunjukkan foto  dato noah dan Daniel sedang bermesra.dato noah dan Daniel menatap satu–persatu  foto tersebut. " hurm .. mane sayang dapat gambar-gambar ni sume.. macam real jelah.." dato noah berseloroh.
             Tiba-tiba kilat berdentum dengan kuat. "O.po..cot mak hang melambong" melatah Daniel sambil memeluk dato noah.  Dato noah menyambut pelukan Daniel . suasana bertukar, Daniel dan Dato noah berpandangan sambil berpelukan.. " hoit..!!! haaa .. I cakap u nak nafikan sekarang depan mata I , u bole buat drama hindustan pulak.."tersentap dato noah dan Daniel dari drama mereka. Datin katy mencekak pinggangnya . dengan gaya ala-ala mak nenek, sambil mencebik mulutnya.
         ' Pelik istana yang indah , berubah menjadi   duri-duri yang amat memedihkan"
        "salah siapa kah ini?"
         " ohkay sayang .. u dah habis membebel kan, nie abang nak cakap pulak." Tegas Dato noah. " semua ni tak kan jadi kalo u tak sibuk dengan persatuan u tu, u selalu pegi outstation. Tinggal kan abang sensorang kat umah .." Dato noah  membebel panjang lebar. " dah tuh sape yang ade time I perlukan u . budak danie nie jugak .. dah lah muka jambu . mane abang bole tahan.. sayang .. u ingat I nak kew sangat lawan pedang dengan dier ni." Dato noah berseloroh dalam leteranya. danie ketika itu sudah tersipu –sipu  malu.
           ' hurm kalo itu yang u nak .. I akan ikut tapi u jangan menyesal kemudian." Dato noah sudah putus harapan dengan desakan dan tuduhan datin katy." Dengan bersaksikan semua yang ada di sini . abang ceraikan sayang dengan talak tiga." Jatuhlah sudah lafaz talak.. yang sangat diingankan oleh datin katy. Berjujuran airmata datin katy. Mana kala  daniel pula bersorak gembira didalam hatinya. Kerana tak perlu sorok-sorok lagi hubungan sonsangnya dengan Dato noah.
           "sampai hati u buat I macam ni, kerana jantanz nie u .. cerai kan i.. tak pe.. I akan buktikan I bole hidup tanpa u."datin katy memberikan kata-kata terakhir untuk bekas suaminya..' dah niki jom ikut papa tido dengan uncle danie , penat papa .. berdrama ari nie..' dato  noah .. berseloroh sambil menuju ke bilik tidow nya .. bersame niki dan daniel.

****************
             Keesokan paginya. Dato noah bangun untuk ke pejabat  seperti biasa  . kelibat Datin katy dan anak sulungnya razif sudah tiada. Dia ternampak .. sepucuk surat yang ditinggalkan oleh datin katy ." abang....masa abang baca surat ni  sayang dah tak ada kat Malaysia lagi. Sayang dah pegi jauh tuk  tenangkan perasaan. Sayang bawak razif . abang jaga la niki elok-elok. Sayang tak nak susah kan abang lagi. Salam sayang dari .. insan yang penah bergelar isteri mu...." Berjujuran air mata Dato noah.. menatap bait-bait surat tersebut.. " sayang mari lah breakfast." Dato tersentak bila Daniel memanggil nyer yang sedang membawa sarapan pagi ke meja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan