Pengikut

Khamis, 5 Mei 2011

PERMATA BIRU

bab 3


langit  tak selalu cerah , laut tak selalu tenang

Sejak dari kelmarin niki hanya, mengurung dirinya di kamarnya sambil mendengar lagu ‘tiga malam tanpa bintang’ dari  fiq juara mentor dan menangis . dia bagai tidak percaya bila mana orang sudah dia anggap seperti bapanya , sudah tiada di hadapannya lagi. Dia masih tidak dapt menerima kenyataan tersebut. Teruut.. teruuut.. menjerit telepon  bergema di  seluruh ruang tamu villa flora .  niki yang keseorang ketika itu sedang menonton telenovela kegemaran. Niki Segera berlari mengapai telepon. “ hello , villa flora, niki in the house. Siapa di sana. Boleh niki bantu.”  Niki menjawap panggilan telepon. “ hello , ini  rumah dato Noahara Ghazali ke, saya   Gladys dari Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang, nie saya nak maklumkan bahawa pihak hospital  memerlukan khidmat dato untuk pengecaman mayat, kami nak tahu sama ada dia adalah encik Daniel’,  dunia niki bagai berputar dan niki bagai patung tidak bernyawa , didadanya bagai gunung berapi yang meletus takala mendengar khabar yang begitu meruntun jiwanya . bagai kaca terhempas ke lantai. Hati niki.. bersepai dan bertebaran . butir-butir permata mula membanjiri muara yang sekian lama kering. entah berapa lama niki tidak menangis sejak dia ditinggalkan ibu. Pipinya yang mulus itu mula basah,
           niki tersentak bila terdengar. Papanya memberi salam. Papanya baru saja pulang dari kerja. “ paa.. papa. .. tadi orang hospital telepon diaorang suruh kita datang untuk cam mayat uncle danie..” niki memeluk papanya sambil menangis. “ baby tak tipu papakan, cepat baby  kita pergi sekarang,.” Dato noah bagai tidak percaya. Dan dia terus memandu ke hospital untuk kepastian.

           Mereka kini sudah berada di hospital , dan berada dihadapan bilik mayat. “ ye encik dato noahara ghazali ke?’. “ ye saya, kami pihak hospital sudah sedaya upaya untuk menyelamatkan encik Daniel tapi  sudah takdir tuhan. Dengan penuh debaran. Niki dan  dato noah menarik kain yang melitupi wajah Daniel. Berjujuran air mata dato noah sebaik dia terlihat wajah Daniel yang sedikit tercela akibat kemalangan. Niki teriak sekuat hati dan  tidak sedarkan diri.
*********
6 tahun berlalu.

            Kini niki sudah genap 21 tahun. kedinginan malam itu amat  berlainan sekali, sejuknya amat menusuk hingga ke tulang. Tuk tuk. Niki yang sedang mengelamun tersedar bila pintu biliknya di ketuk. “ siapa tu masuk la pintu tak kunci”. Pintu bilik niki terkuak ,niki tersenyum bila terlihat sahabat baiknya terpacul di hadapannya. Nisa atau name penuh nya Auora Nisa Laura. Adalah teman paling rapat dengannya di kolej tempat mereka menuntut yang kini sudah berada di tahun dua. Nisa adalah gadis periang yang berketurunan Indonesia , yang berpindah ke Malaysia kerana bapanya mempunyai syarikat di ibu kota. Dan mereka sekeluarga berpindah ke sini.
            “ nica, nica kamo rupanya , ingatkan aku siapa tadi” niki meyambut mesra kehadiran teman baiknya itu.” Niki . kok kamu engak turut sama , bersama orang-orang dibawah,papa kamu nyurui aku . manggilin kamu.” Malam tersebut  adelah malam ulangtahun . kepergian Daniel. Kelihat beberapa jiran sudah megambil tempat masing-masing. “ tak pe la nisa. Aku rasa kurang sedap lah.” Dalam hatinya dia masih bersedih walau pun sudah lama insan yang sangat  disayangnya itu pergi. “ kalo itu mahu kamu aku engak boleh paksa kamu. Itu urusan kamu.” Jelas nisa kepada niki yang kelihatan agak sugul itu. “ eh niki. gi mana kamu mahu ngak turut dalam pencarian modal di kolej kita itu”  nisa mengalah tajuk berbualan mereka. “ tah la nisa aku pun tak pasti lagi lah” takut tak layak je”
Niki merendah diri kepada nisa. “ ya ampun niki,  niki kamu itu harusnya yakin dong . kamu itu punya rupa yang cantik kok. Aduh .. bercanda kali kamu.” Teriak nisa kepada niki yang sudah tersipu-sipu menahan malu.” “ tapi kit harus hantar boring peyertaan pada mas Erwin sebelum minggu depan , jangan telat tau.  Nisa mengingat kan nisa tentang tarikh akhir Penyertaan.
*****
           Petang itu dato noah dan niki , keluar ke sebuah pusat membeli belah untuk membeli keperluan rumah memandangkan mereka tidak mempunyai pembantu rumah. Segalanya diuruskan oleh mereka anak-beranak.   Dari keperluan isi rumah hingga ke keperluan peribadi mereka .tiba-tiba mereka terlangar sesorang “ choii.. tak nampak orang ke. Buta ke ape ha. Adus.. mama tengoklah sakit tau”. Mengadu shah kepada ibunya datin dora. Shah merupakan seorang budak lelaki berusia 15 tahun yang berperwatakan lembut dan Datin Dora   adalah seorang janda yang baru kematian suaminya. Beberapa bulan lepas. Sebab itu di lebih suka dipanggil dengan nama DD.
kerana dia tidak lagi bergelar datin. “ awak tak apa-apa kew” dato noah memeriksa keadaan datin dora. “ hello mulut puaka betul ko ye .. eh sotong ko yang jalan tergedik-gedik aku pulak yang yang bersalah.”“ mama… tengok dahlah langgar orang pastu bukan mintak maaf. Eeeii benci tau.” “ ada aku kesah ke” sempat lagi shah berseloroh dalam keadaan sakit akibat dilanggar teroli yang dibawa oleh niki.” dah la tuh niki mintak maaf sudah la dengan dia.” Nasihat dato noah kepada niki. “ hai nama saya dora. Panggil DD je? Datin dora mengenalkan dirinya kepada dato noah .” saya noahara ghazali . panggil noah je. Awak ok ke.” Perkenal dato noah . “ adus boleh pulak papa nie buat drama. Kat sini.” Teriak niki kepada papanya yang sudah jatuh hati kepada datin dora begitu juga dengan datin dora.
            Dato noah mengajak datin dora untuk makan malam bersama di sebuah restoran makanan segera. Yang terletak berhampiran  sebagai tanda maaf. Dari tadi niki dan shah masih menarik muka. bercakaran seperti anak kucing
 dato noah dan datin dora sudah hanyut dalam dunia mereka, melayan perasaan. Setelah selesai makan malam tersebut ,mereka pulang ke rumah masing-masing dalam keadaan letih . sekali lagi dato noah meminta maaf kepada datin dora . kerana kejadian petang tadi. Niki dan shah masih dengan keras kepala mereka. 
******
           Setelah selesai  mandi, niki merebahkan dirinya keatas tilam empuknya. Di menatap foto mama. Dah mengelamun sejenak.tuk-tuk  pintu bilik niki diketuk .  niki tersentak. Pintu biliknya terbuka dan terlihat papanya   masuk kedalam biliknya. Dan baring di sampingnya. “baby , baby rasa untie dd tu ok tak . papa suke lah kat dia”..tanya dato noah kepada niki“ tolong lah mama . shah tak sedia nak ada adik tiri ok. Inikan kakak tiri.” Mama ni boleh tak cari orang  lain.. eeii tak kuasa nak layan anak dia si  niki tu. Dah la velagak.” Dia igat dia cantik sangat . ke.”  Teriak shah bila mamanya menanyakan tentang dato noah. “ cantik tu sikit tapi tak leh lawan lady gaga shah ok” sempat lagi shah berseloroh
mamanya hanya tergelak dan geleng kepala melihat telatah anak terunanya yang seorang itu.  “ papa bukan apa, baby papa rasa papa dah jatuh hati lah dengan untie dd tu”jelas dato noah tentang perasannya kepada niki. “ lantak korang lah, mama Tanya je yang ko nak emosional ni apahal.” Merengus mamanya.. dan keluar dari bilik shah.
            Tet… tet.. telepon bimbit  dato berbunyi. “ ha .. untie dd sms lah tu” niki mengejek papanya. “ niki tak kesah lah papa. Janji papa bahagia sudah .. lagi pun dah lama papa single kan ..terserah papalah .. niki ikut je.” “ terima kasih baby .. nie yang papa sayang kat baby nie” dato noah .. terseyum lebar bila mendengar kata-kata anaknya itu dan keluar. Membalas pesanan yang di kirim oleh buah hatinya itu.
             Dalam hatinya dia amat sedih mengenangkan . ibunya. Dia mengharap suatu hari nanti dia pasti dia akan bertemu dengan mama dan abangnya. Walaupun dia tidak pasti bila saat itu akan datang menjadi kenyataan. Niki menutup lampu dan melelapkan matanya. Menanti sinar hari esok



Tiada ulasan:

Catat Ulasan