Pengikut

Khamis, 5 Mei 2011

PERMATA BIRU

BAB 2

SEPULUH TAHUN BERLALU


      Pagi itu mentari masih lagi redup kerana , sejak semalam hujan lebat tanpa henti, kelihatan kabus tebal masih menyelubungi kawasan atas bukit yang terselindung di belakang villa Dato noah, kelihatan  si lelayang berterbangangan mencari makan di sekitar angkasa . begitu merdu kicauan si kenari yang sedan bertinggik di dahan pohon mangga yang merendang,yang sedang galak perputik debunga cinta. Harum menerawang di ruang atmosfera.
           Ketika itu niki yang sudah berusia 14 tahun sedang nyeyak dibuai mimpi , bertemu dengan ibu , " dah besar anak mak sekarang, ni ye.." " mesti la mama , niki kan anak mama, mesti la cantik dan vogue macam mama." " maa.. maaa. Mama!!!.." wajah ayu ibunya itu semakin jauh dan menghilang... dari pandangannya.  Niki tersentak dari lenanya.. ketika sinar suria mula memenuhi segenap ruang kamarnya. Dia bangkit dan mengemas katil tempat beradunya. Niki menatap wajahnya di hadapan cermin dan merapikan rambutnya yang kusut, dah berbisik dalam dirinya .. " hurrmm makin hari makin cantik.  Kalau lah mama ade kat sini sekarang mesti seronok. Yelah anak mama  nie cantik sangat sama cantik macam mama." niki  menatap foto ibunya bersame abangnya razif yang begitu lame terpisah yang terletak disebelah meja soleknya itu. Fikirannya melayang
           mengimbas kembali zaman kanak-kanaknya yang penuh keriangan bersama razif sebelum papa dan mamanya bercerai akibat salah faham dan perbuatan papanya yang kantoi, mempunyai skandal dengan pemandu peribadi mereka, daniel .
            dia masih ingat lagi abangnya razif suka membulinya sewaktu zaman kanak-kanak mereka, " ala abang bagi la balik . itu kan  baby punya ' niki yang berteriak kepada razif supaya memulangkan anak patung kesayangannya itu. Niki amat manja tetapi sedikit nakal ketika dia berusia sekitar empat tahun dan sering membahasakan dirinya dengan panggilan "baby".  "Taknak abang tak nak bagi, uwek wek .." razif yang berusia sekitar lima tahun ketika itu memang suka menyakat adiknya.'
            "papa tengok abang ni .. dia amik .. teddy bear baby.. " niki mengadu kepada papanya. Niki amat rapat dan manja dengan papanya. " dah la abang main elok – elok dengan adik tak boleh ke?" nanti papa sunatkan baru tahu." Nasihat dato noah . ' tak nak papa .. tak nak .. abang kecik lagi.." razif lari ke dapur mendapat kan mamanya. " kenapa ni abang .. mama tengah masak ni... nanti kene minyak panas ."  Datin katy terkejut kerana razif tiba- tiba menerpa kepadanya. " mama .. papa tu dia nak sunatkan razif.. budak kecik mana bole sunat .. nanti sakit kan mama.." mengadu razif pada datin katy.. datin katy hanya tersengeh dan menggelengkan kepalanya. Kerana geli hati dengan perangai anaknya itu..
           Niki menarik laci pada meja soleknya dan meraba-raba mencari sesuatu yang amat bernilai pada dirinya, iaitu seutas rantai leher yang bertatahkan sebutir permata berwarna biru. Rantai tersebut adelah pemberian mamanya pada ulang tahun kelahiranya yang ke empat tahun. Abang nya turut mempunyai  rantai yang sama , mereka berdua amat istimewa.. kerana .. mereka lahir pada tarikh yang sama. Pada ulang tahun kelahiran mereka . yang mereka sambut bersama untuk terakhir kalinya. Mama dan papa niki .. menghadiahkan sepasang rantai yang bertatahkan permata berwarna biru itu.  Kepada razif dan niki.
            Namun keharmonian keluarganya , berantakan beberapa bulan kemudian bila mana. Mama dan papa niki. Bertengkar , dan mamanya meminta supaya papanya menceraikan, mamanya. Kerana papanya ada skandal dengan Daniel.  Pemandu peribadi keluarga mereka.niki tersentak dari  alam fantasinya . kerana terdengar pekikan papanya yang bertengkar dengan Daniel
Niki lalu bingkas bangkit dan keluar dari kamarnya , niki memerhati saja gerak-geri papa dan uncle danienya itu dari celah tangga. “ tak cukup lagi ke, apa yang aku bagi kat kau selama nie.? Dato noah mengungkit dalam dalam amarahnya. “ I tak mintak pun semua tu , u yang nak bagi kat I , dan I terima sajalah.” Bentak danie tanpa perasan, di hadapan orang yang selalu memenuhi kehendaknya. bukan sekali dua mereka bertengkar sebegini , sudah menjadi kebiasaan. Niki pun sudah lali dengan drama papa dan uncle danienya itu . isu yang sama tiap kali bertekak.
           Niki memberanikan diri untuk masuk campur dalam perbalahan tersebut. “ sudahlah papa, uncle asik gaduh je tak de benda lain ke yang boleh di buat.” Niki datang memeluk uncle danienya. “ alah baby bukan uncle yang cari pasal tapi papa baby ni ha .. dia tuduh uncle ada skandal dengan jantan lain.. ada ke patut baby.”mengadu  Daniel sambil mengusap unbun-unbun niki. “ dah la niki jangan la niki nak kesian kat uncle niki, papa dah tak percaya kat dia lagi.” Dato noah menarik tangan niki dari pelukan Daniel. “ okay kalo macam tu biar I yang dari rumah nie dah tak larat nak gaduh dengan u lagi”. Daniel melangkah pergi kerana merajuk dengan dato noah.“ pergi la dengan sugar daddy baru kau tuh.. aku ni kan dah tua dah tak hensem lagi dah”  seloroh dato noah. “ papa jangan la macam nie.” Uncle , uncle nak tinggal kan baby ke, sampai hati uncle, uncle dah tak sayang dekat baby ke,”  niki menahan Daniel di hadapan pintu utama.’ Dah la baby uncle terpaksa pergi , papa baby dah tak percaya kat uncle lagi.” Kini Daniel benar-benar sudah tawar hati dengan dato noah. Daniel keluar dan masuk ke dalam kereta . dan memandu dengan perasaan kecewa. “Papa tengok apa papa dah buat . niki benci papa.’ Teriak niki kepada papanya. Dan berlari naik ke biliknya. Dato noah hanya berdiam diri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan